З
історії походження воскових віночків
В Україні весільний вінок, як один з найголовніших атрибутів весілля, побутував з давніх часів, про що свідчить пісенний обрядовий фольклор. Віночок – неодмінний оберіг і окраса кожної дівчини. Сплітали його з живих квітів, де кожна квітка чи зілля мала своє значення. На Поділлі весільний віночок плели з барвінку (часто це робили дружки), який символізував нев’янучу молодість, вічне життя. Ще одне значення барвінку – це рослина, що символізує перехід в інше життя, неповернення, адже молода переходить із одного соціального статусу в інший, назавжди покидає свій рід і стає членом іншого, «помирає» для свого роду, для дівочого світу.
В кінці ХІХ - на початку ХХ ст. до українок з Західної Європи прийшла мода на воскові вінки, які так припали до серця дівчатам, що практично до кінця 80-х років ХХ століття були чи не найбажанішою прикрасою на весіллі.
В кінці ХІХ - на початку ХХ ст. до українок з Західної Європи прийшла мода на воскові вінки, які так припали до серця дівчатам, що практично до кінця 80-х років ХХ століття були чи не найбажанішою прикрасою на весіллі.
Весільний віночок з Тульчинського
району Вінницької області
В Європі та Америці весільні вінки стали популярною весільною прикрасою на початку ХІХ ст. [20] Спочатку тіари робили з квітів апельсину та натуральних перлів. В період Прекрасної епохи (фр. Belle Époque) такі прикраси стали масовими, та оскільки такий вінок був дорогим та недовговічним, його почали імітувати з воску.
Вінтажна воскова тіара з Франції. Джерело –інтернет. |
Загальноєвропейські модні тенденції впливали на стиль одягу не лише шляхти та міщанства Східної Європи, а й на одяг селянства, що простежується в появі нових елементів строю та способах крою. Вінок з воску (парафіну) з «вельоном» був запозичений селянами-поляками в середині ХІХ ст. [14] Форма таких вінків була різна, наприклад в польських селах Мацьківці та Шаровечка він був складений з багатьох квітів і мав шапкоподібну форму. [12] В кінці ХІХ – на початку ХХ ст. вельон з парафіновим вінком поширився не тільки в польських та польсько-українських селах, а й в переважній більшості українських сіл Східного Поділля. Винятком залишалися лише деякі населені пункти, де зберігалися більш давні форми весільних головних уборів, у деяких вони поєднувалися з восковицями або ж існували паралельно з восковими вінками.
В пісенному фольклорі восковий вінок майже не згадується, очевидно через новизну появи у вжитку. В с.Наддністрянське Мурованокуриловецього району Вінницької області зафіксовано пісню «Ой розігрався сивий кінь, розігрався» від сестер Кобилянських зі словами:
Йа на Марійці восковий віночок,
Хто ж то купував? – Їванко парубочок
Варто зазначити, що назва «восковий» не завжди коректна стосовно даного виду вінків. В переважній більшості вінки робили зі стеарину та парафіну. На конкретних екземплярах складно визначити матеріал, не пошкодивши вінок. Існує інший шлях – точні відомості в паспорті зразка від майстра чи власника, що цей вінок зроблено з воску чи парафіну. З відомостей, які ми отримали від реципієнтів можна зробити висновок, що практично всі опитані вживають назву «восковий» стосовно весільних вінків, зроблених у більшості випадків зі стеарину та парафіну, хоча згадки про застосування воску також є. В західній європейській традиції також утвердилася назва «восковий», яка звучить як «тіара/корона з воскових квіток» (англ. Wax flower tiara/crown). Галина Стельмащук в праці «Головні убори українців» пише, що крапельки були восковими [ 15 ст. 196, 199]. Отже, надалі будемо дотримуватися традиції називати вінки з воску, стеарину чи парафіну «восковими», хоча вживання назви «парафіновий» теж можливе.
Вінниччина. Джерело - Рукописний фонд навчально-наукової лабораторії з етнології Поділля факультету історії, етнології і права ВДПУ ім. М. Коцюбинського |
Виготовлення віночків
Зазвичай,
в селі були одна-дві жінки, які робили віночки на замовлення чи на продаж, але
траплялися села, де їх взагалі не було. Напрклад, в селі Плисків
Погребищенського району Вінницької області вінки до весілля робили дві
майстрині. Імені однієї з них зафіксувати не вдалося, інша ж – Боримська Олена
Сергіївна, 1938 року народження досі мешкає в селі. Квіти ж для дружок, які на
весіллі кріпили до одягу, дівчата виготовляти самотужки. [3] Ще одна майстриня
парафінових вінків з с.Очеретня
Погребищенського р-ну Вінницької області – Погоріла (ім´я не зафіксовано), через
хворобу не була одружена і все життя присвятила рукоділлю. В селі Бондурівка
Чечельницького р-ну Вінницької області воскові вінки робили дві майстрині:
Кривенька Вєра Явдоха (прізвище не встановлено). [4] В
селі Стіна Томашпільського району Вінницької області лоєві вінки виготовляла
Дячок Марія. За відсутності таких майстринь вінки до весілля ходили купувати на
базар, в інше село або їздили до міста. [13]
Виготовляли
їх з різних матеріалів: віск (парафін, стеарин, лой), дріт (різного діаметру),
папір (однотонний чи кольоровий), фольга, деревна стружка, тканина, намистини, нитки,
вовна, клей. За кольоровою гамою вінки були кольоровими і однотонними (від
жовто-коричневого (залежить від природнього кольору воску, стеарину, лою) до
білого (парафін). Часто ці матеріали змішувалися у пропорціях, яка влаштовували
майстриню.
Віночок з Літинського району Вінницької області, Джерело − https://www.facebook.com/profile.php?id=100009792722832 (Ірина Подільська) |
Різновиди
віночків
Весільні
віночки на Східному Поділлі виготовлялися з різних матеріалів та мали різні
форми, але об’єднує їх одна ознака – вишуканість. На відміну від весільних
вінків інших регіонів східноподільський є більш стриманим та філігранним у
виконанні. Окрім самого обручевидного вінка на голові нареченої утворюють цілий
комплекс складних прикрас та зачісок. Як доповнюючий елемент до вінка на голову
вдягали «квітку» чи «букетики». Часто з боків вінка вздовж грудей звисають
«берізки» чи «батіжки». Вінки робили дво-, три-, інколи й чотириярусні.
За
формою вінки теж різнилися. Вони могли бути скромними, невеликими за розміром,
побудовані на одній основі, з небагатьма елементами, проте вирізнятися
особливою вишуканістю, простотою форм, естетикою елементів та кольорової гами.
Були вінки і з кількох поєднаних основ (двох, трьох, рідше − чотирьох).
Весільний
віночок. Вінницька область. Джерело - https://www.facebook.com/profile.php?id=100009792722832&ref=br_rs (Ірина Подільська)
Весільний віночок. Вінницька область. Джерело - https://www.facebook.com/profile.php?id=100012625427657&ref=br_rs
(Тетяна Володимирівна
Рибончук)
Подолянки
вирізнялися любов´ю до великої кількості восковиць (воскові чи парафінові
«крапельки» на нитках чи дротиках) на весільних вінках. Існує багато збережених
зразків, виготовлених майже суцільно з одних восковиць.
Весільний вінок, м.Гайворон Кіровоградська область. Приватна збірка Наталі Сентемон |
Весільний вінок, Бершадський район Вінницька область Джерело: https://www.facebook.com/profile.php?id=100009792722832 (Ірина Подільська) |
Існували
також металеві форми для «вибивання» листочків та квітів ударом молотка або
«витискання» з паперу гарячими металевими інструментами.
Віночок. Вінниччина. Джерело − https://www.facebook.com/profile.php?id=100009792722832&ref=br_rs (Ірина Подільська) |
В
Музеї історії села Бондурівка Чечельницького району є зразки паперу, з якого
виготовляли квіти на весільні вінки – молочного, ледь рожевого і блакитного
кольорів. Він дуже цікавий за фактурою і нагадує тонесеньку стружку з дерева
(шир. 20 см, довж. 1м 20 см). Аналогів йому ми на сьогодні не знайшли.
Віночок. с.Бондурівка Чечельницький район, Вінницька область. Музей історії села Бондурівка |
Процес
виготовлення воскових вінків відбувався так: «Брали свічку білу, дуже білу просту, розтоплювали її і брали нитку
таку голубеньку білу нитку і зав’язували на кінці такий маленький гудзічок, і тоді
так вмачали, вмачали, вмачали, і получилася така як шишечка, і складали докупи
та й був такий цілий, ну така як квітка, а тоді вирізали всякі квіточки
листочки, і вмачали в це, і сплітали.» [2]
Разом
з віночком робили пару букетиків – квіток для молодого і молодої, які чіпляли
їм на груди з правої сторони. Пізніше, в післявоєнні часи, в деяких селах
почали робити букетики для старшого боярина і для дружки, але набагато
скромніші та менші за розміром, ніж для молодих.
1. Букетики до весільного віночка Весільний віночка. Вінницька область. Джерело - https://www.facebook.com/profile.php?id=100012625427657&ref=br_rs (Тетяна Володимирівна Рибончук) 2.Букетики до весільного віночка. Вінницька область. Джерело - https://www.facebook.com/profile.php?id=100009792722832&ref=br_rs (Ірина Подільська) |
Віночки з Тульчинського району Вінницької області |
Але
є ще одна форма вінків, яких збереглося не так багато, тому вони потребують
окремої класифікації. Вони не знаходилися на передній частині чола в
вертикальному положенні, як більшість вінків, а
носилися горизонтально. Один з таких вінків зберігається в краєзнавчому
музеї села Бондурівка і за спогадами власниці, яка його подарувала музею такий
тип вінка називали – «корона». [4]
Вінок-«корона». С. Бондурівка Чечельницького р-ну Вінницької обл. Фото – Михайло Діденко |
Ось
ще три зразки вінка. Один з них – з Кіровоградської області, два інших – з різних районів Вінницької області
Весільний вінок. Кіровоградська обл. Фото – Тетяна Наумчук. Експонат – НЦНК «Музей Івана Гончара» |
Весільний вінок, Піщанський р-н, Вінницької обл., 1945р. Джерело – https://www.facebook.com/profile.php?id=100009792722832 (Ірина Подільська) |
Весільний віночок, с.Бирлівка Бершадського району Вінницької області |
вони практично
однакові…Наразі, можемо лише робити припущення
чи вони створені однією майстринею, чи за єдиним зразком, чи було масове
виробництво таких прикрас…
Віночок
у весільному обряді
Запрошувати
на весілля дружки з молодою ходили в кольорових воскових вінках. Зазвичай
запрошували в п’ятницю чи суботу. На Хмельниччині та в селі Райгород
Немирівського району Вінницької області наречена ходила з двома дружками,
одягаючи на голову вінок-обручик, який складався з дрібних кольорових квіточок
і восківок. [15, ст. 196] Розрізняли наречену за
більшою кількістю стрічок. В деяких селах наречена ходила запрошувати з квіткою
на голові, вплетеною одною стрічкою в косу та з багатьма стрічками, вчепленими
до коси. [15, ст. 198] В селі Серебрія Могилів-Подільського району Вінницької
області дружка вдягала хустку, а наречена – стрічку.
Суботній кольоровий вінок. Літинський р-н, поч. ХХ ст. Джерело –https://www.facebook.com/profile.php?id=100009792722832&ref=br_rs (Ірина Подільська) |
Суботній вінок с. Сосонка Вінницького р-ну. Джерело – збірка Наталі Сентемон |
Запросини
на весілля в с.Бондурівка Чечельницького району Вінницької області відбувалися
так: «Молода виходить на базар, одягнена
вже у віночку, в цих лєнтах такого як багата, то такого, а як трохи бідніша, то
менч. Вона же ж ці лєнти потом як покриют, то вона же ж дівчатам їх всі роздає,
… Ходе попід хати в віночку, такий віночок гарний! Я даже не можу передати, яка
молода, якої краси були ті вінки. Як вони так уміли робити?» [4]
Запрошення
на весілля в селі Плисків Погребищенського району Вінницької області відбувалося
до викупу і розплітання коси нареченої. На дівчину вдягали кольоровий вінок зі
стружок, які не завжди на так званих «суботніх» вінках були завосковані. «Вбирали в вінок, в лєнти і це вона на
весілля просила так, а тоді вже ждала молодого, як молодий прийде, вбирали
гилце, пикли коровай, опшим гуляли. Прийшов молодий до коси, тоді вже брат
викупляє і викупив. Молодуху розпілітают, розплели і вже косу її розчесали, розпустили,
і поять. Наложили її цього вінка, шо вона ходила, і так вона танцювала.» [3]
Наречену
в такому випадку вирізняли по вільних руках (дружка носила калачі). В Плискові
просила лише сама наречена, а в селі Адамівка того ж району просили всі дружки разом.
В селі Чернявка Оратівського району Вінницької області на запросини вінок
вдягала лише наречена. [6]
За записом
Олександра Іванова (1928 р.н.) в селі Калитинці Могилівської округи після
розплітання дівчині одягають «золотий вінок», роблять «мушки» з волосся біля
вух та чіпляють багато бинд. При цьому співають:
Не вогонь горить.
Не полум’я палає,
Та на молодій дівчиноньці
Вінок не сяє.
Полум’я горить,
Полум’я палає,
Та на молодій дівчиноньці
Вінок сяє.» [19,
ст. 148]
За
спогадами вінницької майстрині Любові Бондарук, яка перейняла технологію
виготовлення вінків від матері з Немирівського району, «суботній» вінок робили
з кольорових воскових квітів і вдягали на заплетену косу: «Як вінок вдягают, то коси підгинают, коси відбирают, ну занімают так,
шоб видно не було. Поверх зачіски ставлять «квітку», лєнту збирають, тільки
підлягає під віночок в зборочку і віночок зверху». [7]
Елемент весільної зачіски молодої – «квітка». Літинський р-н.
Колекція Марії Курячої.
|
В неділю молода, зазвичай, була в білому вінку. На Хмельниччині «суботній» вінок
теж був з кольорових квітів на обручі та крапельок воску, а недільний − у формі
півкола і повністю складався з восковиць. До вінка були прикріплені з обох
боків пучки ниток з багатьма краплями воску на них, які називалися «батички»,
«батожки», і спускалися на груди при носінні. [15, ст.
199]
Вінок зі звисаючими елементами з проволки, восківок та листочків, с.Василівка, Тульчинський р-н. Джерело: http://krovets.com.ua/ (Етнографічна колекція «Кровець») |
1.Весільний віночок.Віннччина. Джерело - https://www.facebook.com/profile.php?id=100012625427657 (Тетяна Володимирівна Рибончук) 2.Весільний віночок. с.Іванів Калинівський район Вінницька область. Джерело - https://www.facebook.com/profile.php?id=100009792722832 (Ірина Подільська) |
Весільний віночок. Вінниччина. Джерело - https://www.facebook.com/profile.php?id=100009792722832 (Ірина Подільська) |
Подібні
гілочки, але з однієї проволки були і в с.Плисків. Якщо на них були листочки,
то їх називали «берізки», восковиці називали «ґрунзолі», «барамболі». Проволку
для «берізок» перед вмочуванням у парафін обмотували «папіросним» папером, який
був тонким, наче серветка, але цупкішим. Іноді восковиця робилася просто на
дроті чи нитці. Волосся закручували в «курдулю». Зверху до голови чіплявся «вельон»,
який перед тим зшивали в дві шлярки «під вінок» і «під квітку»: «Посередині на «курдулю» вішалася «квітка»
всередину, і тоді три отако по боках, і сюди шлярка з веліна була. Це була
перша, нижче друга. Оця то стояла вопшім тако на вінок, а ця вже була скрутна
кругом курдулі. І тут велін висів донизу, і вінок, а тут були такі дві такі
смужки отаких висіло, ну от берізка, вона така довга. Це було тако: листочок,
бомблячка, листочок, бомблячка така біленька і це так висіли вздовж.» [3] Варто
також відзначити, що квіти для воскування в Плискові робили з «перкалю», хоча, зазвичай,
в інших селах квіти були паперовими. Після весілля такі вінки зберігали в
іконі.
В
Бондурівці та Торканівці Чечельницького району майстрині теж любили робити з
обмотаного папером дроту «кучері», так, щоб звисали по обидва боки мало не до
пояса, а на кінцях щоб були «балабайочки». Таким же «кучерявим» дротом
прикрашали і сам вінок.
Весільний віночок, с.Бондурівка Чечельницького
району Вінницької області,
Музей історії села Бондурівка
Майже
всюди на Східному Поділлі до вінка чіпляли стрічки. В 40-х роках ХХ ст.
широкого вжитку набув «вельон», який шили з прямокутного шматка білої прозорої
тканини, іноді її заміняли тюллю. [3] Вельон одягали
з восковим вінком, використовували як самосійний головний убір та поєднували з
традиційними місцевими зачісками.
Вельон з восковим вінком часто вдягали на розпущене волосся. Фото – Рукописний фонд навчально-наукової лабораторії з етнології Поділля факультету історії, етнології і права ВДПУ ім. М. Коцюбинського
|
В
довоєнні часи в селі Очеретня Погребищенського району Вінницької області під
вінок клали дві стрічки – блакитну і рожеву, які складалися вдвоє і місцем
згину прикладалися до чола, фіксувалися вінком, а ззаду на них чіпляли
«квітку», від якої по боках кріпили ще два букети. Волосся при цьому було
розпущеним. [8] В повоєнні ж роки під вінок вдягали
«вельон».
с.Капустяни Тростянецького р-ну Вінницької обл. Джерело - Рукописний фонд навчально-наукової лабораторії з етнології Поділля факультету історії, етнології і права ВДПУ ім. М. Коцюбинського |
Поєднання
барвінкового більш давнього вінка з восковим відбувалося в с.Стіна Томашпільського
р-ну Вінницької області. До війни в селі воскові вінки майже не
застосовувались. В повоєнний час восковий вінок почали використовувати, як
основний вінок на весіллі, поряд з яким барвінковий використовували лише для
вінчання. Під вінок зав’язували рожеву стрічку, до якої кріпили багато
стрічок. [13, ст. 73] При цьому барвінковий
маленький вінок носили з лойовим, який тут називали «терновим». На всій іншій
території Східного Поділля барвінкові вінки зникли раніше або про їхнє
побутування немає достеменних відомостей. [15,
ст.214]
Наречена з близькими. Вінниччина. Джерело - Рукописний фонд навчально-наукової лабораторії з етнології Поділля факультету історії, етнології і права ВДПУ
ім.М.Коцюбинського |
В
багатьох селах недільний восковий вінок не можна було приміряти до весілля ні
нареченій, ні дружкам. [7] Також
весільний вінок не можна було передавати, дарувати чи давати в користування: «От шо-шо, плаття там можна було взяти на
прокат, а от віночок старалися свого купити. Щиталося, шо воно мало бути своє.
Суботній віночок можна було позичити в когось, а недільний нє.» [9]
Хоча
не рідко траплялися випадки позичок весільних вінків. [5] В
повоєнні роки, в часи скрути і відсутності коштів та матеріалів, з ситуації
виходили, як могли. Як би не було важко, а наречена має бути гарна, хоч би що!
Надія Петрівна Буговська (1938 р.н., с. Осолинці Літинського району) згадує: «В день весілля на молодій був лойовий вінок,
його робили з козиного жиру, з білими квіточками, до нього одягали дві бинди –
голубу і рожеву чи білу. Од віночка на спину молодої звисав велін. Вінок, бинди
і велін приходилося позичати по селі.»
Цікавий
звичай з восковими вінками був в селі Чернявка Оратівсього району: «Вінки перетанцьовували, кидали догори, хто
злове, кидают, як хто зловив перший, то той перший замуж піде.» [5] (йдеться про 60-ті рр. ХХ ст.).
Після весілля віночки разом зі
шлюбними букетами молодої й молодого клали в образ на чільному місці і
зберігали, як святиню. Саме тому, до нас дійшли ці зразки в дуже гарному стані,
незважаючи на досить крихкий матеріал.
Віночки з Тульчинського району Вінницької області |
Обов’зковим
елементом весільного обряду є знімання вінка та одягання хустки, яка витіснила
більш давні каптурі та рантухи. Обряд покривання молодої був перехідним і
означав для обох зміну соціального стану. Молоді сиділи на кожусі чи подушці, в
деяких селах − молода на руках молодого, а свахи виконували всі обрядодії,
оскільки в цей час пара перебувала в маргінальному стані. Покривання нареченої
обранцем з’явилося пізніше. [24, ст. 83-90]
1956-60 рр. с. Якимівка Оратівський р-н. Джерело - Рукописний фонд навчально-наукової лабораторії з етнології Поділля факультету історії, етнології і права ВДПУ ім.М.Коцюбинського |
Вінок
під час покривання вдягають по черзі свахи: «Знімают
з молодої та й самі одягают. А тоді віночок дома в неї. Ми тако то всьо
позичали». [4]
Після
покривання молода перетанцьовує з кожною незаміжньою дівчиною, дівчата
співають:
«Ой, в
крузі-крузі сонечко грає
Нате, вам,
дівчата моє дівування
Шануйте, ви,
його як я шанувала
В вишневім
садочку в веснянім віночку,
Хто рідніший –
тому лєнта новіша,
А чужіщий –
лєнта старіща» [8]
Гнат
Танцюра так писав про перетанцьовування вінка в селі Зятківцях Гайсинського
району: «Молода роздаровує дружкам лянти,
цілується з кожною, зсовуючи їм назад віночки з косами, щоб швидше віддавались». [24,
ст. 183]
Якщо
говорити про кінець ХХ ст., то на цей час воскові вінки практично перестали
застосовуватись. Весільний одяг перестав нести в собі етнічні компоненти, одним
з яких був вінок. Навіть перейнятий з Західної Європи, вінок зберіг в собі
давні архаїчні риси, притаманні кожному регіону. Хоча поодинокі випадки
використання зустрічаються, зокрема, в селі Плисків у 1980 році. [10]
З усіх компонентів весільного одягу вінків збереглося найбільше. [12]
Максименко (Зінчук) Євгенія та Максименко Петро Домикійович, м. Козятин Козятинського р-ну Вінницької обл. 1962 р. Джерело – збірка Марії Курячої |
На
сучасному етапі виготовлення воскових вінків в селах майже зникло, залишивши по
собі поодиноких свідків. Культура носіння таких прикрас відійшла з її
власниками. Навіть ті, хто володіють технологією виготовлення воскових вінків
не застосовують її на практиці, узв’язку з відсутністю потреби та попиту. Але відродження
воскових прикрас можливе у вигляді реконструкції, яка на сьогодні є актуальною
формою вивчення, збереження та популяризації традиційної культури Східного
Поділля.
Майстер-клас
із виготовлення суботнього
воскового (парафінового) віночка
Оскільки виготовлення воскового і парафінового
віночка відбувається за ідентичною технологією, ви можете зробити віночок на
свій смак, використовуючи МК, поданий нижче, замінюючи «парафін» на «віск».
Для створення
воскового вінка знадобляться: парафін, парафінові свічки, дріт, папір
кольоровий (гофрований, звичайний) флористична стрічка (біла), фольга, ножиці,
намистини, клей ПВА, олівець, плита для підтримки постійної температури
парафіну, склянка чистої холодної води.
Спочатку зробимо квіти і листочки. Відрізаємо шматок дроту (6-8см), обмотуємо флористичною стрічкою (її краще розрізати на дві паралельні смужки повздовж - так легше намотувати).
Наносимо контур
майбутнього листочка і вирізаємо. Потім до нього, по центру, клеєм ПВА
приклеюємо «стеблинку» і даємо висохнути.
Далі робимо квіти. Для троянди вирізаємо
з гофрованого паперу прямокутник і складаємо його повздовж.
Потім скручуємо навколо своєї осі,
тримаючи за один кінчик, який слугуватиме основою.
З білого паперу вирізаємо дрібні
квіточки. Для них «стебельце» мусить бути з одного боку загнутим у маленьку
петельку, яка слугуватиме серединкою. Протягуємо «стеблинку» крізь центр
квіточки і фіксуємо біля петельки клеєм.
З такого ж обмотаного дроту робимо
спіралі, які будуть навколо листочків. Дріт потрібно намотати на тонку основу –
паста від ручки, товста голка, прутик, що підходить по діаметру. Намотавши
дріт, виймаємо основу зі спіралі і скручуємо її у петлю.
На обмотану папером основу дроту нанизуємо
намистинки.
Для подальшої роботи кладемо парафін в металеву
ємність, ставимо на плиту і розтоплюємо. Також готуємо ємність з чистою водою.
Робимо восковиці. Кінчик обмотаного
дроту занурюємо почергово у розтоплений парафін і воду, яка охолоджуватиме
його. Цей процес здійснюється доти, доки на кінці основи не утвориться
парафінова крапелька. Як правило, 6-10 разів, в залежності від величини бажаної
восковиці і температури парафіну.
Обмотуємо восковиці фольгою
Потім воскуємо квіти і листочки. Занурюємо їх у розтоплений парафін і воду
один раз чи двічі, залежно від бажаного рівня завощення.
Беремо грубший дріт, обмотуємо його папером і згинаємо його в формі дуги –
це буде одна з основ вінка. На нього накручуємо дрібненьккі білі квіточки.
На другу основу фіксуємо більші кольорові квіти.
Далі формуємо основу з листочками,
спіралями, восковицями у фользі та «тичинками» з намистинками. Скручуємо все в
єдину основу.
Віночок готовий!
Список
використаної літератури та джерел:
(Записи,
праці, статті, інтернет-ресурси)
1.Рукописний
фонд навчально-наукової лабораторії з етнології Поділля факультету історії,
етнології і права ВДПУ ім. М. Коцюбинського
2.Запис Курячої Марії від Погорілої Анастасії 1927 р. н., с. Очеретня, Погребищенського р-ну,
Вінницької обл., 6 серпня 2017 року (аудіозапис)
3. Запис Курячої Марії від Боримської Олени Сергіївни
1938 р. н. та Бойко Надії Василівни 1939р. н., с. Плисків, Погребищенського
р-ну, Вінницької обл., 28 червня 2017 року (аудіозапис)
4.Запис Курячої Марії від Тодорашко Марії Гаврилівни,
с. Бондурівка Чечельницького р-ну Вінницької обл., 9 вересня 2017 року
(аудіозапис)
5.Запис Курячої Марії від Баландюк Ольги Яківни 1937
р. н., с. Плисків Погребищенського р-ну Вінницької обл., 6 серпня 2017 року
(аудіо запис)
6.Запис Курячої Марії від Демчик Лідії Гнатівни 1937
р. н., с. Плисків Погребищенського р-ну Вінницької обл., 28 червня 2017 року
(аудіозапис)
7.ЗаписКурячої Марії від Бондарук Людмили , м.
Вінниця, 6 серпня 2017 року (аудіозапис)
8.Запис Курячої Марії від Погорілої Ганни 1927 р. н., с. Очеретня Погребищенського р-ну
Вінницької обл., 6 серпня 2017 року (аудіозапис)
9. Запис Курячої Марії від Сурженко (Курячої) Валентини Марківни 1955 р. н., с. Плисків
Погребищенського р-ну Віннцької обл., 21 серпня 2017 року
10. Запис Курячої Марії від Лісовенко (Курячої) Людмили
Антонівни 1957 р. н., с. Плисків Погребищенського р-ну Віннцької обл., 6 серпня
2017 р. (аудіо запис)
11. Воропай О. Звичай нашого народу / Олекса
Воропай. – Мюнхен: Українське видавництво, 1958.
12. Борисенко В. К. Весільні звичаї та обряди / В.
К. Борисенко // Поділля / В. К. Борисенко. – Київ: Видавництво НКЦ
"Доля", 1994. – С. 217–228.
13. Одвічна Русава (етнографія та фольклор с. Стіна
на Поділлі – Вінниця: Вінницький обласний центр народної творчості, 2003. – 224
с.
14.Поділля
/ [Л. Ф. Артюх, В. Г. Балушок, З. Є. Болтарович та ін.]. – Київ: Доля, 1994. –
504 с.
15.Стельмащук
Г. Г. Українські народні головні убори / Галина Григорівна Стельмащук. – Львів:
Апріорі, 2012. – 276 с.
16. Косміна О. Ю.
Традиційне вбрання українців. Том 1. Том 2. / Оксана Юліївна Косміна. –
Київ: Балтія-Друк, 2008.
17. Матейко К. І. Український народний одяг:
Етнографічний словник / Катерина Іванівна Матейко; НАН України. Ін-т
народознавства. – Київ: Наукова думка, 1996. – 194.
18. Білан М.
С., Стельмащук Г. Г. Український стрій /
Український стрій / Білан М. С., Стельмащук Г. Г. – Львів: Апріорі, 2011. - 316
19. Традиційне
весілля українців: Унікальні записи кінця ХІХ – 20–40 років ХХ ст. /Упоряд.,
передмова та примітки В. Борисенко. – К.: ВД «Стилос», 2012. –192 с.
20. Матейко
К. І. Головні убори українських селян до початку XX ст. / К. І. Матейко. //
Народна творчість та етнографія. – 1973. – №3.
21.Powell
C. To Gather Orange Blossoms - History of Wedding Flowers Bouquets [Електронний
ресурс] / Cornelia Powell – Режим доступу до ресурсу:
http://www.victoriana.com/bridal/powell/blossoms.htm.
22. Гальчевська
Л. Жіночі головні убори Східного Поділля кінця ХІХ-ХХ ст. [Електронний ресурс]
/ Лілія Гальчевська – Режим доступу до ресурсу:
http://www.vocnt.org.ua/statti/golovni_ubory_galchevska.
23.Пилипак
М. Особливості покривання молодої у весільному обряді Східного Поділля / М.
Пилипчак // Матеріали до української етнології / М. Пилипчак. – Київ, 2014. –
230 с.
24. Танцюра
Г. Т. Весілля в селі Зятківцях / Г. Т. Танцюра ; упоряд., ред. М. К. Дмитренко,
Л. О. Єфремова. – К., 1997. – 404 с.
Громадська організація
«Етномайстерня Коло»
Надзвичайно цікаво! Нещодавно мала замовлення з виготовлення воскового вінка. Дуже клопітка і водночас цікава техніка! Але сама історія його винекнення, поширення, виготовлення - є безцінним скарбом в історії нашого народу. Дякую!
ВідповістиВидалитиЯк можна з вами звязатися?
ВидалитиВелике дякую за чудовий мк по віночку та цікаві історичні факти
ВидалитиОбов'язково спробую зробити власноруч віночок.
Моя мама родом з села Сокиряни,Теплицького району, Вінницької області..Моя тітка робила весільні віночки..І моїй сестрі робила віночок в 1966 році.. є фото сестри у віночку...Жаль,що я ще була мала,але пам'ятаю,як вона робила...
ВідповістиВидалити